Vedtægter Jeweltime f.m.b.a
Vedtaget på generalforsamling den 10. marts 2018
Hent vores vedtægter som pdf her eller læs nedenunder på siden.
Vedtægter
foreningens navn og hjemsted:
1.1 Foreningens navn er JEWELTIME m.b.a.
1.2 Foreningens hjemsted er Ringk¢bing-Skjern kommune.
§2
Foreningens formål:
2.1 Foreningens formål er at være indkøbsforening for foreningens medlemmer.
2.2 Formålet fremmes gennem fælles indkøbsaftaler, markedsføring, erfa samarbejde, kursusaktivitet og lignende aktiviteter efter bestyrelsens beslutning.
§3
Medlemskreds og optagelse af nye medlemmer:
3.1 Som medlem af foreningen kan optages en person, et aktieselskab, et anpartsselskab eller en anden juridisk person.
3.2 Optagelse af nye medlemmer sker dels ved, at foreningens bestyrelse eller direktør opsøger potentielle nye medlemmer i markedet og dels ved henvisning fra eksisterende medlemmer. Ved henvisning fra eksisterende medlemmer kræves 2 henvisninger.
3.3 Bestyrelsen foretager en undersøgelse af det potentielle nye medlem blandt de nærmest beliggende eksisterende medlemmer efter bestyrelsens vurdering.
3.4 Når bestyrelsens undersøgelse blandt de nærmest beliggende medlemmer er gennemført, træffer bestyrelsen endelig beslutning om optagelse af det potentielle nye medlem.
3.5 Såfremt det potentielle nye medlem ikke optages, kan der tidligst søges om optagelse igen efter 12 måneder.
§4
Vilkår tor medlemmerne:
4.1 Et medlem må ikke være tilknyttet andre indkøbsforeninger indenfor smykke- og ure-branchen. Bestyrelsen kan dispensere fra kravet i særlige tilfælde.
4.2 Som medlemmer kan kun optages medlemmer, som er og vedbliver med at være medlemmer af Guldsmedeforeningen.
4.3 Et medlem skal den i hver måned indsende forrige måneds omsætningstal til foreningens kontor. Tallet anvendes til beregning af et månedsindeks, som efterfølgende rundsendes til medlemmerne pr. mail.
4.4 Efter regnskabsafslutning indsender medlemmet, oplysninger om årsomsætningen og bruttoavancen i % medlemmets årsrapport/årsregnskab.
4.5 Butikker der ønsker at deltage på JEWELTIME's webportal, skal have et synligt tilhørsforhold på facade / vindue efter foreningens anvisninger
§5
Samhandelsaftale og samarbejde:
5.1 Samhandelsaftaler indgås på forhandlingsmøder med udvalgte leverandører af smykker, ure og tilbehør.
5.2 Personer, der deltager i forhandlingsmøder på foreningens vegne udpeges af bestyrelsen.
5.3 Såfremt der er indgået samhandelsaftale med en leverandør, må der ikke handles udenom mellem medlemmet og leverandøren.
5.4 Bestyrelsen kan indlede forhandlinger om samarbejde med andre grupper. Endelig indgåelse af samarbejdet skal vedtages på en ordinær eller ekstraordinær
5.5 Indholdet i samhandelsaftalerne indgået mellem leverandørerne og foreningen er strengt fortrolige og må ikke videregives til tredjemand uden bestyrelsens samtykke.
§6
Sammenfakturering:
6.1 Foreningens bestyrelse forestår den samlede gennemfakturering fra de aftalte leverandører til det enkelte medlem samt betalingen fra det enkelte medlem til leverandørerne. Bestyrelsen kan vælge en ekstern administrator til at varetage sammenfaktureringen.
6.2 Det enkelte medlem hæfter alene for egne indkøb hos leverandørerne.
6.3 Sammenfaktureringsbeløbet trækkes af foreningen via PBS. Overholder et medlem ikke betalingsbetingelserne, tilbageholdes betalingen til leverandøren, og der sendes meddelelse til samtlige samhandelsleverandører om den manglende betaling. Ved manglende betaling er medlemmet ikke længere berettiget til at foretage indkøb på foreningens samhandelsvilkår, ligesom bestyrelsen skal tage stilling til eventuel eksklusion af det pågældende medlem, jf. 14.
6.4 Medlemmer skal selv rette indsigelser imod faktura / kontoudtog til leverandørerne, idet mangelindsigelser eller lignende er foreningen uvedkommende. Medlemmet er ikke berettiget til at tilbageholde noget beløb over for Dersom et medlem ønsker, at der tilbageholdes et beløb over for leverandøren, retter medlemmet henvendelse til bestyrelsen, idet beslutning herom træffes af bestyrelsen.
§7
Markedsføring:
7.1 Bestyrelsen nedsætter et reklameudvalg bestående af 3-5 personer. Reklameudvalget er ansvarligt for foreningens reklamekampagner.
7.2 Udviklingen af kampagner skal kunne dækkes af leverandørernes markedsføringsbidrag
7.3 Produktionsomkostningerne kan dækkes af leverandørernes markedsføringsbidrag helt eller delvis, men er der ikke fuld dækning kan bestyrelsen opkræve betaling i henhold til den enkeltes medlems forbrug.
§8
Uddannelse og erfa-møder
8.1 Bestyrelsen kan nedsætte udvalg som holder sig orienteret om udbuddet af kurser på markedet og derefter arrangere supplerende foredrag/erfa-møder.
§9
Ledelse:
9.1 Foreningen ledes af en bestyrelse på 5 personer, hvoraf mindst 3 skal være
9.2 Bestyrelsens medlemmer vælges for 2 år af gangen med undtagelse i etableringsåret, hvor 2 bestyrelsesmedlemmer vælges for kun 1 år.
9.3 Bestyrelsen konstituerer sig selv med formand, næstformand og kasserer.
9.4 Bestyrelsen har det overordnede ansvar for foreningens dri
9.5 Der vælges op til 3 suppleanter til bestyrelsen for 1 år af gangen. Suppleanterne skal modtage indkaldelse til bestyrelsesmøder og i øvrigt samme dokumenter som den øvrige bestyrelse. Suppleanterne har ret til at møde til bestyrelsesmøder, men kan ikke tage ordet eller afgive stemme om beslutninger.
9.6 Den daglige drift varetages af 1 direktør, der udpeges af bestyrelsen.
9.7 Bestyrelsen kan nedsætte udvalg til løsning af specifikke Disse udvalg refererer direkte til bestyrelsen efter de af bestyrelsen fastsatte retningslinjer.
§10
Tegning og tegningsrettigheder;
10.1 Foreningen tegnes af:
- Næstformanden i forening med 2 bestyrelsesmedlemmer, eller af
- Bestyrelsesformanden i forening med 1 bestyrelsesmedlem, eller af
- Direktøren sammen med bestyrelsesformanden, eller af
- Direktøren sammen med næstformanden og 1 bestyrelsesmedlem eller af
- Den samlede bestyrelse
§11
lndskud, foreningens drift og kontingent:
11.1 Medlemmerne betaler ved optagelse i foreningen et indskudsbeløb, som fastsættes på hver ordinær generalforsamling.
11.2 Medlemmer, der driver mere end en forretning, betaler fuldt indskud for den første og 50 % indskud for de efterfølgende forretninger. Dersom samme virksomhed drives fra flere forskellige adresser, anses hver adresse som en forretning Webbutik drevet fra en adresse med fysisk butik skal ikke betale indskud.
11.3 Foreningens drift betales af et månedligt kontingent hos det enkelte medlem. Kontingentet fastsættes på den ordinære generalforsamling på grundlag af det af bestyrelsen fremlagte budget. Et eventuelt overskud udbetales til medlemmerne i forhold til indbetalt Underskud overføres til næste års regnskab og indregnes i næste års kontingent.
11.4 Medlemmer, der driver mere end en forretning, betaler fuldt kontingent for den første og 50 % kontingent for de efterfølgende forretninger.
11.5 Hver forretning anses som 1 medlem.
§12
Generalforsamling:
12.1 Foreningens øverste myndighed er
12.2 Foreningens ordinære generalforsamling afholdes hvert år inden udgangen af marts måned.
12.3 Ekstraordinær generalforsamling kan til enhver tid indkaldes af bestyrelsens flertal eller når mindst 1/3 af medlemmerne kræver det. Ekstraordinær generalforsamling skal indkaldes med 3 ugers varsel af bestyrelsen.
12.4 Bestyrelsen indkalder skriftligt til generalforsamlinger til hvert enkelt medlem med mindst 4 ugers varsel. Bestyrelsen kan indkalde til generalforsamling via e-mail eller på anden sikker måde efter bestyrelsens vurdering.
12.5 Forslag fra medlemmerne til behandling på den ordinære generalforsamling skal være bestyrelsen i hænde senest 14 dage før generalforsamlingen afholdes.
12.6 Dagsorden med forslag og regnskab skal være medlemmerne i hænde senest 8 dage før generalforsamlingen.
Dagsorden for den ordinære generalforsamling skal mindst indeholde følgende punkter:
- Valg af dirigent og en referent
- Bestyrelsens beretning
- Fremlæggelse og godkendelse af årsregnskab
- Fremlæggelse og godkendelse af budget, herunder fastsættelse af indskud, honorar og kontingent
- Behandling af indkomne forslag
- Valg af medlemmer til bestyrelsen
- Valg af 1 suppleant til bestyrelsen
- Valg af revisor
- Valg af ekstern revisor
- Eventuelt
§13
stemmeafgivelse:
13.1 Beslutninger vedtages/forkastes ved almindelig stemmeflerhed.
13.2 Hvert enkelt medlem besidder en stemme på generalforsamlingen. Et medlem, der er forhindret i fremmøde, kan meddele fuldmagt til et andet medlem eller til Fuldmagten skal være skriftlig og forevises til generalforsamlingens dirigent. Et medlem kan kun medbringe fuldmagt foret andet medlem. Denne begrænsning gælder ikke fuldmagter til bestyrelsen.
13.3 Forslag om ændring af vedtægterne, foreningens opløsning eller sammenslutning med anden forening/gruppe eller lignende kræver dog, at 2/3 af de stemmeberettigede medlemmer er repræsenteret på generalforsamlingen, og at 2/3 af de repræsenterede medlemmer stemmer for forslaget.
13.4 Er generalforsamlingen ikke beslutningsdygtig vedrørende et fremsat forslag skal der inden 8 dage indkaldes til en ekstraordinær Denne generalforsamling skal afholdes med mindst 14 dages varsel og inden 30 dage og er beslutningsdygtig uanset antallet af repræsenterede stemmer. Forslag i henhold til § 13, stk. 3, kræver dog fortsat, at 2/3 af de stemmeberettigede medlemmer er repræsenteret på generalforsamlingen, og at 2/3 af de repræsenterede medlemmer stemmer for forslaget. Er generalforsamlingen fortsat ikke beslutningsdygtig vedrørende det fremsatte forslag, skal der indkaldes til ny ekstraordinær generalforsamling inden 8 dage.Denne generalforsamling er beslutningsdygtig med almindelig stemmeflerhed uanset antallet af repræsenterede stemmer. Dette gælder også forslag i henhold til § 13, stk. 3.
§14
Udmeldelse, eksklusion og forretningsophør o.I:
14.1 Bestyrelsen kan indstille et medlem til eksklusion, såfremt dette udviser eller har udvist en handling, der ikke er i overensstemmelse med foreningens vedtægter eller lignende handling, der ikke gør medlemmet værdigt til fortsat at være med i foreningen efter bestyrelsens vurdering. Et eksempel på en sådan handling, kan være videregivelse af fortroligt materiale som f.eks. samhandelsaftaler eller fortrolige oplysninger erhvervet på generalforsamlinger, medlemsmøder etc.
14.2 Et medlem, der er indstillet til eksklusion, kan kræve, at spørgsmålet om endelig eksklusion indbringes for den førstkommende Medlemmets begæring skal indgives senest 1 måned efter bestyrelsens indstilling om eksklusion. Indgives begæring ikke, anses medlemmet automatisk for ekskluderet af foreningen.
14.3 Et medlemskab kan fra det enkelte medlems side bringes til ophør ved opsigelse med et varsel på mindst 6 måneder til udtrædelse ved en måneds udgang. Et udtrædende medlem hæfter i opsigelsesperioden for kontingent samt for medlemmets andel af de på opsigelsestidspunktet eventuelle igangværende og/eller vedtagne aktiviteter. Medlemmet har fra udmeldelsestidspunktet ikke krav på at modtage reklamematerialer, eller adgang til at deltage i medlemsmøder, eller krav på at modtage intern korrespondance.
14.4 Ved ophør af medlemskab uanset årsag har det udtrædende medlem ikke krav på tilbagebetaling af indskud eller nogen øvrig del af foreningens formue.
14.5 Såfremt et medlem ønsker at træde ud med øjeblikkelig varsel, kan dette ske ved at erlægge et beløb svarende til 6 måneders kontingent.
14.6 Ved udtrædelse skal medlemmet returnere mapper med samhandelsaftaler og annoncer til foreningens kontor.
§15
Hæftelse:
15.1 Medlemmernes hæftelse over for foreningen er begrænset til det til enhver tid erlagte
§16
Likvidation:
16.1 Beslutning om likvidation af foreningen kræver vedtagelse som for vedtægtsændringer, jf. 13, stk. 3.
16.2 Når likvidation af foreningen er vedtaget, vælger generalforsamlingen en eller flere likvidatorer til at foretage likvidationen.
16.3 Foreningens egenkapital fordeles i samme forhold som indbetalt indskud jævnfør§ 11 stk. 3.
§17
Regnskabsforhold:
17.1 Foreningens regnskabsår er kalenderåret.
17.2 Første regnskabsår løber fra stiftelsen til 31. december 2016.
17.3 Foreningens regnskaber skal revideres af en af generalforsamlingen valgt statsautoriseret eller en Registreret revisor.
§18
Elektronisk kommunikation:
18.1 Foreningen og medlemmerne kan anvende elektronisk dokumentudveksling og elektronisk post (e-mail) i deres kommunikation med hinanden.
18.2 Indkaldelser til generalforsamling, herunder dagsorden, beslutningsforslag, årsrapport og andre dokumenter, samt tilmelding til generalforsamling, referat af generalforsamling og andre oplysninger kan kommunikeres elektronisk.
18.3 Kommunikation mellem foreningen og medlemmerne foregår via de e-mailadresser, som de har oplyst over for hinanden.
18.4 Oplysning om kravene til de anvendte systemer og om fremgangsmåden i forbindelse med elektronisk kommunikation kan fås ved henvendelse til foreningens bestyrelse.
Vedtaget på foreningens ordinære generalforsamling den 10. marts 2018